Zázračné fialové sklo v biokosmetice? Dle vědeckého výzkumu pouze marketingový pojem.

Z nového výzkumu České aromaterapeutické společnosti (ČAS) vyplynulo, že v biokosmetice často opěvované fialové sklo nechrání přípravky tak, jak se deklaruje. Výzkum provedla na základě podnětu ČAS Vysoká škola chemicko-technologická v Praze pod vedením prof. Ing. Vladimíra Filipa, CSc., vedoucího Ústavu mléka, tuků a kosmetiky. Vědci zkoumali propustnost UV záření u tří používaných druhů obalových materiálů. Zabývali se vlivem propustnosti UV záření na kvalitu obsahu lahviček z čirého, matného a fialového skla.

V poslední době se v rámci zatraktivnění výrobků balených do fialového skla, přisuzují tomuto barevnému obalovému materiálu až zázračné účinky. Můžeme se dočíst, že obaly z fialového skla chrání před viditelným světlem a zabraňují tak znehodnocení obsahu. Pravda je však taková, že viditelné světlo je ve srovnání s UV zářením jen malý nepřítel. Právě na UV záření je třeba si dávat daleko větší pozor. A to fialové sklo propouští více než 60 %, jak vyplývá z výzkumu.

„Fialové sklo velmi lehce propouští UV záření. To může iniciovat vznik volných radikálů, které mohou způsobit oxidaci olejů, tedy de facto znehodnocení. Nelze tím pádem říkat, že fialové sklo obsah chrání, zvyšuje jeho bioaktivitu a přirozeným způsobem konzervuje. Naopak, olej uchovávaný v takovém materiálu může být náchylnější k znehodnocení,“ vysvětluje Jaromír Obadal, předseda sdružení České aromaterapeutické společnosti.

To vše potvrzuje i nejnovější výzkum, který pro zadavatele, Českou aromaterapeutickou společnost, provedla Vysoká škola chemicko-technologická v Praze. Předmětem zkoumání byla propustnost UV záření u tří používaných druhů obalových materiálů – skla čirého, matného a fialového. Studie vedla ke zjištění, že fialové sklo ze dvou třetin propouští UV záření, a je tedy pro použití jako obalový materiál pro výrobky na bázi lipidů - tedy rostlinných olejů zcela nevhodné!

Není proto důvod kupovat výrobky v dražším a přitom nevhodném fialovém skle, když matné sklo prokáže daleko lepší službu za méně peněz. Matné sklo totiž propouští UV záření z pouhých cca 5 %. Fialové sklo tak představuje pouze atraktivní, uměle vytvořený marketingový pojem, který má některým výrobcům zaručit vyšší zisk na úkor účelového, zavádějícího tvrzení.

Výzkum ZDE

Tisková zpráva PDF

                                                                                                                    

Zdroj: Česká aromaterapeutická společnost