Esenciální oleje a sezónní afektivní porucha

http://roberttisserand.com/2016/01/essential-oils-and-seasonal-affective-disorder/

Robert Tisserand

Během zimních měsíců je docela běžné, že se člověk cítí nezvykle smutný. Klasická (zimní) sezónní afektivní porucha (SAD) je porucha nálady, která postihuje lidi, kteří jsou jinak mentálně zdraví. Symptomy zahrnují těžkosti s raním vstáváním, pocity nevolnosti, tendenci zaspávat a přejídat se, touhu po karbohydrátech, nedostatek energie, potíže soustředit se a dokončit úkoly, stranění se přátel, rodiny a sociálních aktivit a sníženou potřebu sexuality. Když už si vyjmenováváme tolik symptomů klinické deprese, tak hlavním rozlišovacím faktorem SAD  je především její sezónní charakter.

Neurotransmitery

Samozřejmě není jen jedna příčina SAD, vědci identifikovali hned několik fyziologických podezřelých: serotonin, melatonin, dopamin a noradrenalin. SAD se nejvíce uvádí do souvislosti se sníženou hladinou serotoninu, což je důležitý přenašeč pocitu dobré nálady. Konzumace karbohydrátů hladinu serotoninu zvyšuje, proto jim tak rádi holdujeme. Nicméně i u běžné populace se při posmrtných pitvách hypotalamu objevuje minimální množství serotoninu v prosinci a lednu, což tedy dokazuje, že samotný tento nedostatek serotoninu sám nezpůsobuje SAD (Gupta 2013, Levitan 2007).

Studie dokazují, že úbytek dopaminu způsobuje dočasné zhoršení symptomů SAD.  Dopamin je známý v souvislosti s centry „odměny“ v mozku a dá se spojovat s přejídáním.  Letargie a únava se dává do souvislosti s nízkými hladinami dopaminu a také noradrenalinu (Levitan 2007).

Melatonin je hormon produkovaný šišinkou, když je málo světla a tento hormon dává našemu tělu signály, že je čas jít spát. Pokud tyto signály ignorujeme (protože usnout za volantem nebo na schůzi například by mohlo mít negativní následky), může se náš přirozený rytmus spánku rozhodit. Přirozeně produkujeme více melatoninu v zimních měsících.

Mnoho druhů přirozeně redukuje svou aktivitu během zimních měsíců, protože zdroje potravy jsou menší a není dostatek slunce na to, aby se šlo lovit to, co je ještě k mání. Některá zvířata jako třeba medvědi nebo ježci dokonce úplně hibernují, prospí celou zimu a probudí se, až když slunce svítí a jídla je všude dostatek. Lidské bytosti si nemohou dopřát takový zimní spánek, a tak se musíme potýkat s následky toho, že ignorujeme náš přirozený cirkadiánní rytmus (vnitřní hodiny, které nám říkají, že máme spát, když slunce zapadá.)

Běžná léčba SAD zahrnuje terapii světlem, doplnění vitamínu D a antidepresiva. Ale esenciální oleje nám také mohou prokázat dobrou službu.

 

Esenciální oleje

Studie deprese a čichového smyslu ukazují, že klinická deprese se dává do souvislosti se sníženou olfaktorickou sensitivitou (Negoias a kol. 2010, Schablitzky a Pause 2014). Nicméně to se nemusí týkat SAD, kde vědci zjistili opak – zvýšenou olfaktorickou sensitivitu, hlavně v pravé nosní dírce, která koresponduje s pravou polovinou mozku (Postolache a kol. 1999). Tato zvýšení sensitivita napovídá, že lidé se SAD mohou mít velmi dobrou odezvu na aromaterapii.

Aromaterapeuté již dlouho tvrdí, že esenciální oleje mohou pozitivně ovlivňovat náladu a vědecké studie poskytují dostatek důkazů o takovém působení a také vysvětlení, jak celý mechanismus funguje. Inhalace je velmi účinným způsobem podání, pokud chceme ovlivnit neurologické funkce, protože naše čichové receptory v nosní dutině mají přes čichovou kouli přímé spojení do mozku.

V článku z roku 2013 vědci z Xiamen University v Číně uvedli: „Většina studií stejně jako klinická zkušenost ukazují, že různé esenciální oleje jako třeba levandule, citron a bergamot mohou pomoci ulevit od stresu, úzkosti, deprese a dalších poruch nálady. Za povšimnutí stojí, že inhalace esenciálních olejů zprostředkovává signály olfaktorickému systému a stimuluje mozek k vylučování neurotransmiterů (což je dopamin a serotonin), a tak nadále reguluje náladu. „ http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23531112.

Výsledky mnoha studií se shodují, že vaporizace citrusových olejů obzvláště dobře zlepšuje náladu. V jedné studii se pomalu rozprašovala směs bergamotu, pomeranče a citronu (s převahou citronu) během dne po dobu dvou týdnů a výsledkem bylo, že pacienti, kteří této vůni byli vystaveni, mohli snížit svou dávku antidepresiv (Kommori a kol. 1995).

Bergamot a citrusové oleje patří mezi oleje, kterým se věnuje největší pozornost pro jejich kladný účinek na náladu. Studie na hlodavcích ukazují, že citronový olej působí antidepresivně (Komori a kol. 1995) a povzbuzuje (Komori a kol.). Také zmenšuje úzkost a posiluje jak serotonin tak dopamin (Komiya a kol. 2006), dvě neurochemické látky, které při SAD většinou ubývají. Stejně jako citronový olej, tak i další esenciální oleje, které kladně působí na produkci serotoninu a dopaminu, jsou antidepresivní, včetně šalvěje, cedru Atlas, eukalyptu globulu a pomeranče (Costa a kol. 2013, Kako a kol. 2008, Martins a kol. 2010, Seol a kol. 2010).

Citrusový olej, který se nejvíc zkoumal, co se týká účinků na náladu u lidí, je bergamot. Inhalování bergamotového oleje, od difúze nebo na vodě založených sprejů, prokázalo účinky při následujících:

  • Snížení pracovního stresu u 83 učitelů základní školy (Chang & Shen 2011, Liu a  kol. 2013)
  • Snížení úzkosti u 53 pacientů čekajících na operaci v porovnání se 49 pacienty bez bergamotu (Ni a kol. 2013)
  • Během 15 minut došlo ke snížení stresového hormonu kortizolu společně se snížením únavy a úzkosti u 41 zdravých žen (Watanabe a kol. 2015)
  • Během 15 minut změny v srdečním tepu, které ukazují na relaxaci u 25 zdravých žen ve srovnání s 22 bez bergamotu (Peng a kol. 2009)

O spoustě dalších esenciálních olejů se říká, že jsou povznášející – některé z nich jsou více stimulační a některé více uklidňující (viz dole). Nicméně si všimněte, že „relaxovaná bdělost“ se u některých esenciálních olejů  také popisuje stejně  jako antidepresivní účinek.

Stimulační oleje

Černý pepř

Černý pepř je jediný esenciální olej, kde se jasně prokázalo, že při inhalaci zvyšuje hladiny adrenalinu (Haze a kol. 2002), a tak může pomoci tam, kde je problémem letargie, ale zřejmě ne pokud je zvýšená úzkost.

Grapefruit

U zdravých dospělých jedinců působil inhalovaný grepový olej stimulačně a povzbudivě, protože zvyšuje aktivitu sympatetického nervového systému o 50% a lehce zvyšuje teplotu pokožky (Haze a kol. 2002). Inhalování grepového oleje lehce zvedá hladiny adrenalinu and noradrenalinu.

Nebylo to statisticky nijak významné, ale dá se tak vytušit jistá tendence (Haze a kol. 2002).

Jasmín

Jasmín absolut se obecně považuje za antidepresant. Rozprašovaný jasmín absolut měl stimulační efekt na autonomní nervový systém, což má za následek vyšší okysličenost krve a zvýšenou bdělost a životní vitalitu (Sayowan a kol. 2013).

Citron

Studie na hlodavcích ukazují, že citronový olej je antidepressant a že je povzbuzující (Komori a kol. 1995, Komori a kol. 2006). Zmenšuje úzkost a zvyšuje serotonin a dopamin (Komyia a kol. 2006).

Rozmarýn

Zaručený esenciální olej pro ty, kteří mají problémy se soustředěním (Moss&Oliver 2003, Moss a kol. 2003), rozmarýnový olej také funguje na serotoninové receptory (Martinez a kol. 2009). Také se podívejte na Rosemary Boosts Brain Power nebo na námi přeložený článek Rozmarýn zvyšuje kapacitu mozku.

 

Uklidňující oleje

Bergamot

Bergamot byl hlavní ingrediencí v původní Eau de Cologne, o které se říkalo, že má restorativní a osvěžující účinky. Podle výše citovaného výzkumu redukuje inhalace bergamotu úzkost a stres a způsobuje lehké zmenšení krevního tlaku a srdečního tepu.

Šalvěj

Olej ze šalvěje zvyšuje jak hladiny dopaminu, tak serotoninu a tím se vysvětluje její antidepresivní působení (Lee a kol. 2014, Seol a kol. 2010).

Pomeranč

Výzkumy ohledně pomerančového oleje ukazují, že je uklidňující, snižuje úzkost a srdeční tep a zlepšuje náladu (Goes a kol. 2012, Jafarzadeh a kol. 2013, Lehrner a kol. 2005). Pomerančový olej zvyšuje hladiny serotoninu (Costa a kol. 2013).

Růže

Inhalace růžového esenciálního oleje vyústila v 30% snížení hladin adrenalinu (Haze a kol.2002), takže se jedná o vhodný olej při extrémním stresu ale ne při extrémní letargii. Delší inhalace růžového oleje (24 hodin) odhalila protiúzkostné účinky podobné „některým serotonergickým agentům“(i.e. substancím, které zvyšují serotonin) (Bradley a kol. 2006)

Santalové dřevo

Buddhisté používali olej ze santalového dřeva jako terapii při úzkosti, depresi, nespavosti, zatímco tibetští mniši ho používali k relaxaci těla a koncentraci mysli. Výzkum ukazuje, že inhalovaný santalový olej je uklidňující, zlepšuje náladu a zvyšuje pozornost ( Heuberger a kol. 2006).

 

Upozornění a závěry

Ne každý by měl brát látky, které zvyšují serotonin. Hlavně je potřeba si uvědomit, že může dojít k vzájemnému působení s léky. Mějte na paměti, že několik esenciálních olejů, které kdyby se například užívaly spolu s  SSRI léky, mohou způsobit serotoninový syndrom, psal jsem o něm zde [Interaction with SSRI medication]

A který vznikl téměř jistě kvůli heřmánku pravému.

Pokud jste si vybrali olej nebo směs, která vám nejlépe vyhovuje, doporučuji užívat difuzér s nastavením, které dovoluje intervaly 30-60 minut a pak udělat pauzu po alespoň stejně dlouhou dobu pro co největší terapeutický účinek. Takovým způsobem se nervový systém nezvykne anebo se neadaptuje na čichový stimulus. A je to bezpečnější. Denně stačí obvykle 2-3 takové seance. Pokud jsou zředěné, dají se esenciální oleje nosit jako vůně, tělové oleje etc., tam takové limity pak neplatí.

Takže si připravte difuzéry a inhalátory, protože zima teprve začíná a i když netrpíte SAD, všichni přeci můžeme čas od času použít něco na pozvednutí ducha, zvláště pokud teploty klesnou směrem k nule a venku kvílí vítr. 

 

Se svolením přeložila Česká aromaterapeutická společnost